Lola Lasurt Bachs
————

Lola Lasurt Bachs (Barcelona, 1983)
Cortes en verde (2009)
Mides variables
Instal·lació – tècnica mixta


a. Pintura
86 x 86cm.
pintura acrílica i a l’oli sobre tela de cotó
b. Pomer roig, cistell artesà de vímet de 27 cm. de diàmetre, llistons de fusta de til·ler, terra abonada, gespa i filferro.

Instal·lació a partir del capítol Los Cuidados del Huerto de l'apartat Jardines del volum núm. 11 de l'Enciclopedia de la Mujer de l'editorial Salvat, editada l'any 1970. Es tracta de la il·lustració del procés a seguir per fer un arbre fruiter geomètric. Amb aquest projecte porto a terme el intent de reproduir l'experiència a partir de les instruccions del llibre experimentant amb un pomer na.
Cal crear una estructura per adreçar bé les branques. Les instruccions del llibre esdevenen un discurs polític extrapolable ble a tota estructura social. Es tracta de poder dominar les formes amb l'ús de la imatge com a mecanisme d'atracció.
Aquest treball forma part del projecte "Instrucció en cercle" que parteix de l'imaginari que proporciona sempre la mateixa enciclopèdia. Les seves imatges m’atrauen per un fenomen d’estranyesa, il·lustren un discurs que esdevé poc pràctic, no obstant cometré l'error d'intentar comprendre'l. Es tracta d’un manual per a la "dona moderna", una visió utòpica representada en dotze volums amb quatre grans apartats: La Mujer, La Mujer y su Hogar, La Mujer y su Familia, La Mujer y el Mundo. Seguint l'índex, cadascun d'aquests apartats té diferents subapartats; el primer La Mujer, per exemple, es divideix en tres apartats més que son Belleza, Higiene i Salud, que es segueixen subdividint.
'Enciclopèdia' és 'Instrucció en un cercle' i el seu objectiu és abarcar el màxim de coneixement en relació a un tema.
El meu treball en general sempre parteix de material gràfic testimoni d'una època anterior a la meva i, per tant, d'un espai temporal que jo no he ocupat mai. Treballo aspectes del des-temps; els que ens fan recórrer al passat com a una necessitat en el present ja que aquest sovint esdevé confús i inabarcable. Ens recreem formalment en les esperances utòpiques del passat em relació a estètiques molt concretes, en moments d’entusiasme col·lectiu. Es tracta de processos socials i polítics amb complexes esquemes ideològics. Jo treballo amb el temps just anterior al meu; amb les paradoxes d'una època que havia de suposar molts canvis. Es tracta de disposar d'una mostra, d'un cas d'estudi estable i ben definit.
c. Text
Enciclopedia de la Mujer y la família. Salvat S.A de Ediciones. Tomo 11. p.161.

Agraïments: Al cisteller Josep Mercader Blanco.
http://www.hangar.org/gallery/lolalasurtb